Domnul Ministru Dan Funeriu a apărut azi la emisiunea domnului Stelian Tănase 3x3, invitat fiind și domnul Ion M. Ioniță de la Adevărul. Domnul ministru a dat câteva explicații legate de bacalaureatul din anul acesta, și a dat de înțeles Poporului Român că dânsul nu este un picat la bacalaureat, ci un om de mare performanță profesională. Cu asemenea oameni este destul de dificil de discutat, întrucât sunt la un nivel prea mare de înțelegere a fenomenelor înconjurătoare. Noroc de prezența domnul Tănase și a domnului Ioniță , care se mai descurcă oarecum. După cele spuse de domnul ministru, se pare că Sistemul Național de Învățământ tinde către perfecțiune, ca o consecință a prestației domniei sale și a aplicării noii Legi a Învățământului. Ne bucurăm când vedem un om atât de optimist și hotărât.
Așa cum a afirmat domnia sa în cadrul emisiunii, adevărul este că, sistemul de pregătire inițială a cadrelor didactice este aproape de zero. Legea nouă a educației va veni să corijeze acest neajuns. Da, e vorba de acea nouă lege a educației care nu a fost discutată decât cel mult în arcul guvernamental, și pe urmă asumată prin răspundere ministerială. Era și firesc să fie așa, căci nu prea aveai cu cine discuta o lege atât de importantă.
Domnia lui a negat faptul că nu comunică aproape cu nimeni. Dânsul a afirmat că nu este adevărat că nu există o comunicare bună din moment ce în acest an școlar nu a fost nici o grevă în învățământ. Ce putere de înțelegere a fenomenelor? Stau și mă uimesc.
Domnul Ministru Funeriu a prezentat pe larg studiile efectuate de dânsul în străinătate, că a fost șef de promoție, și că a avut coleg un laureat al premiului Nobel, și că a obținut doctoratul într-o Universitate prestigioasă. Astfel că dânsul nu dorește echivalarea studiilor în România. Probabil ar fi un lucru rușinos ca domnia lui să coboare la un așa nivel inferior, unde învățământul este deocamdată la pământ.
Din cele afirmate de domnia sa, absolvenții care nu au promovat examenul de bacalaureat trebuie să bage de seamă că fără un studiu temeinic nu se poate în România, și că ori se vor pregăti și vor veni în sesiunile următoare la bacalaureat, ori va trebui să se angajeze. Domnul ministru nu a specificat unde se vor angaja sute de mii de tineri absolvenți, căci, așa cum a arătat și domnul Tănase, România nu produce momentan locuri de muncă. Rezultă că și domnul Funeriu a trimis, indirect, românii "proști" să lucreze în afara țării. A făcut-o totuși într-un mod mai subtil decât cum a făcut-o domnul președinte T. Băsescu.
Nu a spus nimic însă ce se va întâmpla cu absolvenții care au promovat examenul de bacalaureat. Probabil că vor fi admiși din oficiu la o universitate prestigioasă, de exemplu la Harvard. Vă dați seama, în România dacă obții un bacalaureat cu nota 10 ai șansele să fii premiat direct de Ministrul Învățământului (așa cum a dorit să facă domnul Funeriu cu cei 65 de elevi care au absolvit bacalaureatul cu nota 10). Așa măsoară unii performanța unui Sistem de Învățământ.
La întrebările puse, domnul ministru a răspuns cu afirmații de genul: Am spus din timp, regulamentul bacalaureatului s-a știut din timp. Am spus dinainte, și ce am spus s-a și adeverit. Am spus că nu e de glumit, și așa a și fost. Iar apelul pe care îl lansează către elevi este: ”Să învățați bine!” parafrazând un faimos slogan.
Prin Bacalaureatul 2011 domnul Ministru Funeriu probabil a dorit să demonstreze că afirmația domnului președinte Băsescu este adevărată, cum că școala românească scoate numai tâmpiți. Legea nouă a educației va ajuta cu siguranță realizarea acestui deziderat.
Cu toate că domnul Ministru prevede un viitor bun învățământului românesc, pur și simplu prin aplicarea din septembrie 2011 a Legii Educației Naționale (varianta asumată prin răspundere ministerială), există nelămuriri serioase.
Domnul Ministru a afirmat că și sesiunile următoare ale examenului de bacalaureat vor fi la fel de exigente ca și cel din vara acestui an. O nedumerire: Oare domnul ministru Funeriu chiar crede că Bacalaureatul este un concurs și nu examen? Evaluarea cunoștințelor nu înseamnă să verifici dacă după patru ani, elevul a rămas cu un bagaj mediu de cunoștințe? Domnul Ministru nu știe că dacă rezultatele sunt foarte slabe la un examen, de vină este întotdeauna examinatorul (sau cel care a propus subiectele)? Căci un profesor poate oricând să demonstreze că o clasă întreagă de elevi nu știu nimic, în consecință poate să îi pice pe toți? Căci dacă rezultatele oricărui examen nu respectă cât de cât curba lui Gauss înseamnă că subiectele nu au fost bine selecționate? Domnul Funeriu nu cunoaște aceste lucruri de pedagogie elementară?
Domnul ministru Funeriu nu vede că rezultatele foarte slabe a bacalaureatului la învățământul tehnic se datorează bunăoară faptului că Ministerul a desființat școlile profesionale, obligând toți elevii să urmeze o formă de învățământ liceal, neexistând altă opțiune pentru ei? Oare va mai trebui mult timp să se vadă că nu toți elevii sunt capabili să se ridice la performanțele prevăzute la programele de liceu?
Există și alte nedumeriri. Legat de descentralizarea sistemului de învățământ, despre care s-a vorbit așa de mult. Domnul Funeriu a afirmat că este o descentralizare reală, căci consiliile de administrație vor decide asupra alegerii directorului de școală. Oricine lucrează în învățământ știe că de fapt, consiliul de administrație este mai mult în mâna autorităților locale (a se citi politice), și a altor factori externi școlii. Cadrele didactice au o pondere foarte mică. Deci, în realitate, nu școala va decide asupra directorului, ci lucrurile vor rămânea cam tot ca până acum.
Personalul din învățământ are multe alte nedumeriri, dar și multe alte griji, privind asigurarea pâinii de zi cu zi, și grija că Sistemul de Învățământ Românesc este în prag de dezastru.
Domnule Ministru, parafrazând pe domnul Dan Șova, să știți că adevărata excelență în știință și artă este modestă și generoasă, ori mediocritatea este triumfalistă și arogantă.
Prof. Victor Oprea
președinte SLI Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu