Către,
Sindicatele
afiliate,
În atenția
liderilor de sindicat,
În data de 29
octombrie 2013, la invitația doamnei senator Ecaterina Andronescu, Președintele
Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnul președinte Simion
Hancescu a participat la ședința de
lucru a Comisiei de învățământ a Senatului României, în cadrul căreia s-au
abordat următoarele teme: descentralizarea; debirocratizarea; modificarea Legii
educației naționale nr. 1/2011; deblocarea posturilor didactice auxiliare și
nedidactice și modificarea Legii dialogului social.
La ședința Comisiei pentru învățământ,
știință, tineret și sport a Senatului României din 29 octombrie 2013 au participat, din
partea Ministerului Educației Naționale
domnul Mihnea Costoiu, ministrul
delegat pentru învățământ superior, cercetare ştiințifică și dezvoltare
tehnologică și doamna Secretar de stat Vasilica Ștefania Duminică, dar și doamna secretar
de stat Sevil Shhaiden – Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației
Publice.
Reamintim faptul că, prin ”Apelul
pentru salvarea învățământului românesc”, transmis în luna septembrie
a.c. parlamentarilor, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a solicitat
tuturor parlamentarilor să se implice în rezolvarea problemelor importante ale
învățământului românesc.
1.
În ceea ce privește problema deblocării posturilor didactice
auxiliare și nedidactice, domnul
președinte Simion Hancescu a susținut, în fața membrilor comisiei de
învățământ, necesitatea aplicării de urgență a prevederilor art. 5
alin. (4) din O.U.G. nr. 77/2013, respectiv, posturile din învățământul preuniversitar de stat
devenite vacante după data de 29 iunie 2013, să se ocupe conform principiului: " unu la unu"
- un post ocupat devenit vacant, un post ocupat - , iar pentru posturile care
erau blocate anterior intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, să se găsească o soluție care să
permită ocuparea imediată a acelor posturi absolut necesare pentru buna
funcționare a unităților de învățământ. Domnul Hancescu a reamintit senatorilor
din comisie faptul că măsura suspendării ocupării posturilor vacante, dispusă
de Guvernul BOC prin O.U.G. nr. 34/2009, s-a aplicat cu prioritate posturilor didactice
auxiliare şi nedidactice, astfel încât s-a ajuns în situaţia în care unităţile
de învăţământ nu au mai putut încadra secretar de şcoală, administrator
financiar, îngrijitori, bucătari, supraveghetori sau alte categorii de personal
didactic auxiliar sau nedidactic. În aceste condiții, cad în sarcina
educatoarei sau profesorului pentru învățământ preșcolar așezarea, servirea și
strângerea mesei, însoțirea și asistarea copiilor la toaletă, curățenia,
pregătirea copiilor pentru somn și după programul de somn etc. În plus, sunt numeroase situații în care unitățile de
învățământ de nivel liceal (ce funcționează în imobile cu mai multe etaje și în
care își desfășoară activitatea sute de elevi și cadre didactice) au încadrată
o singură îngrijitoare, sau multiplele
cazuri în care fochistul este și paznic, mecanic etc. sau îngrijitoarea este și
bucătăreasă, spălătoreasă, supraveghetor etc.
2.
Referitor la proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri de descentralizare a unor
competenţe exercitate de unele ministere şi organe de specialitate ale
administraţiei publice, precum și a unor măsuri de reformă privind autoritățile
administrației publice locale și funcționarii publici, exprimată de domnul
președinte Hancescu a fost că federația noastră nu susține TITLUL V Măsuri de descentralizare în domeniul
învăţământului preuniversitar și Anexa nr. 3 la acest proiect, F.S.L.I. a precizat că nu este de
acord cu trecerea palatelor copiilor în coordonarea
administrativă a consiliilor județene și a cluburilor copiilor și
cluburilor sportive școlare în coordonarea administrativă a consiliilor locale, deoarece se va ajunge
la desființarea acestora de către autoritățile administrației publice locale,
care nu dispun de fondurile necesare
pentru finanțarea celor aproximativ 7.000 de posturi existente la
nivelul palatelor copiilor, cluburilor copiilor și elevilor și cluburilor
sportive școlare. Ulterior, în data de 31.10.2013, am transmis, în scris,
comisiilor de învățământ ale Senatului României și Camerei Deputaților,
viceprim-ministrului Liviu Nicolae Dragnea
și ministrului educației naționale, domnul Remus Pricopie, punctul de
vedere al federației noastre referitor la acest proiect de lege (materiale
transmise ieri organizațiilor sindicale afiliate, prin e-mail).
3.
Referitor la depolitizarea
învățământului, președintele F.S.L.I. a susținut în
fața membrilor comisiei de învățământ din Senat că, în dobândirea funcției de director al unității de învățământ, rolul
determinant trebuie să revină colectivului unității și nu factorilor politici.
Din punctul nostru de vedere, o asemenea
măsură este posibilă prin inserarea în Legea educației naționale a unei
prevederi conform căreia cadrele didactice care doresc să participe la
concursul pentru ocuparea unei funcții de conducere din unitățile de învățământ
să depună la dosarul de concurs avizul conform, favorabil, al consiliului
profesoral al unității de învățământ care organizează concursul/pentru care se organizează
concursul.
F.S.L.I. a propus ca, în regim de urgență, să înceapă discuțiile la
proiectul legii educației naționale, un proiect
care, în mod real, să fie supus dezbaterii publice, cu implicarea
reprezentanților salariaților din învățământ, a părinților, elevilor și a tuturor
celorlalți beneficiari direcți sau indirecți ai educației, astfel încât să avem
o lege a educației care să satisfacă nevoile și așteptările tuturor actorilor
și beneficiarilor sistemului de învățământ.
4.
În ceea ce privește debirocratizarea sistemului de învățământ, Președintele F.S.L.I.,
domnul Simion Hancescu, a susținut în comisia de specialitate a Senatului,
necesitatea eliminării volumului uriaș de hârtii și situații care sunt
solicitate personalului didactic de către funcționarii din inspectoratele
școlare și de cei din Ministerul Educației Naționale, documente lipsite de
relevanță, care zac uitate în sertare. Președintele F.S.L.I. le-a explicat
senatorilor că, la nivelul unităților de învățământ, există un număr de 48 de
comisii din care fac parte cadrele didactice și că, în cadrul fiecărei comisii,
se întocmesc diverse documente și situații irelevante pentru calitatea actului
de instrucție și educație. De aceea, F.S.L.I solicită o analiză serioasă la
nivelul M.E.N. privind numărul comisiilor care trebuie să funcționeze într-o
unitate școlară, astfel încât dascălii să-și
poată împlini menirea – educarea generațiilor viitoare – și nu să fie
„îngropați” în hârtii. Personalul didactic trebuie să se ocupe de procesul
instructiv – educativ, de îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor și
a propriei pregătiri profesionale și nu să își dedice activitatea întocmirii de
situații și evidențe lipsite de relevanță în activitatea profesională!
Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a Senatului
României a solicitat Ministerului Educației Naționale ca, împreună cu
federațiile sindicale din învățământul preuniversitar, să stabilească un
calendar clar în ceea ce privește debirocratizarea sistemului de învățământ
preuniversitar.
Menționăm că
această informare s-a dorit a fi transmisă organizațiilor afiliate, după
ședința comisiei paritare de la nivelul M.E.N.,
care trebuia să se desfășoare astăzi, 01.11.2013, în urma numeroaselor
solicitări ale Federației Sindicatelor Libere din Învățământ. Din păcate,
această ședință s-a amânat, la propunerea domnului ministru Remus Pricopie,
care dorește să participe la ședința
comisiei paritare în cadrul căreia se discută modul de aplicare al O.U.G. nr.
77/2013, dar care nu poate fi prezent astăzi.
DEPARTAMENTUL COMUNICARE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu