Conducerea Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, prin Colegiul Liderilor, s-a întrunit în data de 15. Aprilie 2010, pentru a analiza situația creată în ce privește Legea Educației Naționale, cu problemele legate de salarizare în sistemul de învățământ, și situația instanțelor judecătorești câștigate de membrii de sindicat, care au rămas definitive și executorii.
Din Satu Mare, la ședință au participat, dl. prof. Roman Virgil, președinte SLI Satu Mare, și domnul prof. Oprea Victor, lider zonal SLI.
În deschidere a fost prezentată situația în care se află Învățământul Românesc, și ce se va întâmpla cu dăscălimea românească, după aplicarea LEN. Analiza situației a fost făcută de domnii prof. Liviu Marian Pop, Secretar General FSLI, și domnul prof. Simion Hancescu, Prim –Vicepreședinte FSLI.
S-a arătat că dezbaterile pe tema Legii Educației Naționale, a fost doar o mascaradă, și în realitate nu s-a ținut cont de aproape nici o propunere venită din partea sindicatelor. Deoarece sindicatele au propus mai multe amendamente la proiectul Legii Educației Naționale, dintre care câteva erau de maximă importanță, iar reprezentanții MECTS aproape că au negat în totalitate cele propuse de sindicate, s-a creat prezenta situație de fapt, care obligă din nou dăscălimea românească să protesteze, culminând cu Greva Generală.
Așa cum a arătat domnul președinte FSLI prof. Aurel Cornea, de nenumărate ori, punctele esențiale pentru ce a luptat FSLI, sunt: 1. Subfinanțarea Sistemului de Învățământ, care nu asigură 6% real din PIB. 2. Desființarea titularizărilor din învățământ, care are drept consecință destabilizarea învățământului, crearea nesiguranței în învățământ, și politizarea mai excesivă a acestuia.
3. Trecerea clasei a IX-a la ciclul gimnazial, care aduce noi bulversări sistemului. În primul rând pentru faptul că infrastructura școlilor din România nu este pregătită pentru a primi elevii de clasa a IX-a la ciclul gimnazial. Un alt argument fiind faptul că, elevii care vor termina ciclul gimnazial nu vor avea nici o calificare profesională. Problema este mai ales la țară, unde puțini elevi urmează ciclul liceal, în consecință ei vor rămâne fără nici o meserie. Și nu în ultimul rând, MECTS a dorit această schimbare, deoarece se știe că o clasă de liceu trebuie finanțat cu mai mulți bani decât o clasă de școală generală, și în acest sens, se observă că reprezentanții ministerului se încadrează în politica generală de ”cosire” în sistemul educațional.
4. Componența Consiliilor de Administrație al școlilor, nu este una normală, având în vedere că se dorește formula 1/3, 1/3, 1/3. De unde rezultă că, se creează situația în, autonomia este doar un cuvânt pompos, și în realitate nu școlile vor fi cei care se vor conduce singure, dimpotrivă, într-o bună măsură acestea vor depinde de reprezentanții consiliilor locale, care servesc de regulă interese politice și nu interese de învățământ. O formulă de 50 -50 %, adică jumătate cadre didactice și jumătate reprezentanți externi, este o formulă mai bună.
Pe lângă aceste patru puncte esențiale, apar și alte amendamente de importanță mare cum ar fi:
1. Revizuirea calculelor făcute privind costul mediu pe elev, care s-a dovedit a fi nesatisfăcătoare în mai multe situații.
2. Stabilirea cu precizie, în LEN, a locului și rolului sindicatelor. Includerea reprezentanților sindicali în consiliile de administrație (această prevedere nu apare explicit în proiectul LEN).
Și multe altele.
În urma dezbaterilor pe tema LEN, nu s-a ținut cont de propunerile sindicatelor. Totuși, câteva lucruri s-ar crede că s-a obținut, și anume:
Mărirea finanțării rezultate prin aplicarea noii legi a salarizării la liceele de artă, și păstrarea titularizării, sub o oarecare formă, și anume, cadrele didactice care sunt în prezent titulari în învățământ, nu își vor pierde contractul de muncă pe durată nedeterminată. Ei vor avea în continuare contracte de muncă pe durată nedeterminată.
FSLI consideră că cele 4 puncte, care le consideră cele mai importante, nu au fost rezolvate, situație ce creează nemulțumiri în rândul membrilor de sindicat, în rândul cadrelor didactice, a elevilor și a părinților.
Având în vedere aceste considerente, s-a stabilit să se continue acțiunile de protest, și anume:
1. În data de 22 aprilie 2010 Grevă Generală de o zi. Toate cadrele didactice care au semnat pentru referendum vor fi în grevă, care sunt într-o proporție foarte mare. Se așteaptă ca persoanele, cadrele didactice care nu au semnat referendumul să se solidarizeze cu cei care fac grevă. Alături se așteaptă ca părinții să susțină acțiunile sindicatelor.
2. Organizarea de referendum pe tema LEN, privitoare la cele 4 puncte esențiale.
3. Organizarea unor pichetări la Sediul Guvernului, în zilele de importanță maximă, în ce privește adoptarea LEN.
4. Organizări de greve de două ore, la nivelul județelor.
5. Greva generală, care va avea loc la sfârșitul lui mai, început de iunie, dată ce va fi stabilită ulterior de către Biroul Operativ FSLI.
6. Boicotarea examenelor naționale.
Și în județul Satu Mare, în data de 22 aprilie se va ține Greva de o zi, urmat, concomitent cu celelalte județe, la declanșarea Grevei Generală pe termen nelimitat. Neîncheierea situației școlare.
FSLI, se va adresa la Curtea Europeană privind Drepturile Omului, și la celelalte organisme la nivel Internațional, (EDUCE, ș.a.) în ce privește situația adoptării hotărârii de a nu se plăti sentințele judecătorești rămase definitive și executorii.
Cu respect,
Biroul Operativ SLI Satu Mare
Informatia Zilei Articol scris de Vasile Nechita, 17 aprilie 2010.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu